عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام و شبهات وهابیت (1)

درپست قبل، مطلبی مهم مورداشاره قرارگرفت و بیان شد که به هرمیزان عظمت و تاثیرگذاری حماسه ی سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام، در جوامع روشن ترشود، حملات علیه آن نیز، افزون تر می گردد. همینطور، فهرستی ازاین هجوم ها ازسوی مخالفان عاشورا گزارش شد که یکی از آنها مخالفت با عزاداری به عنوان عاملی بسیارمهم در زنده نگه داشتن یاد و خاطره اسف بار و دلخراش واقعه ی عاشورا، است.

گرچه تصمیم داشتم در طی دو ماه عزاداری محرم و صفر، مطالب متناسب را ادامه دهم، اما کامنتی به دستم رسید که سویه ی بحث را تغییر داد و مرا به بحث بیشتر در مورد اقامه ی عزا، متمرکز ساخت. پیش از پرداختن به پاسخ این کامنت، بیان مقدمه ای ضروری است ( البته پیشاپیش از این که شاید مطلب اندکی تخصصی باشد، اعتذار می طلبم ).

تجربه و بررسی طولانی مدت ام در زمینه ی شبهات اهل سنت، نشان می دهد یکی از شاخصه های عمده ی طراحان شبهه علیه تشیع، استناد ناقص به منابع شیعی است. آنان می کوشند با استناد به تالیفات شیعی و احادیث حضرات ائمه ی اطهار علیهم السلام، ثابت کنند که عقاید و عملکرد شیعیان، نادرست و باطل است. برای توضیح بیشتر در مورد « استناد ناقص به منابع شیعی » باید گفت: گاهی از یک حدیث، قسمتی از آن را انتخاب می کنند که برای غرض آنان کارایی دارد؛ و گاهی حدیث به شکل کامل نقل می شود اما احادیث دیگری که بیان گر منظور آن حدیث است، مورد اشاره قرار نمی گیرد.

در قرآن  مجید آیات بسیاری وجوددارد که بدون بررسی و توجه به سایر آیات، منظور آنها روشن نمی شود. برای واضح شدن این مسئله لازم، است به نمونه ای ازاین موضوع بسیار مهم بپردازیم. یکی ازمسایل مهم، مسئله ی « عام و خاص » است؛ یعنی ابتدا آیه ای حکمی را برای یک موضوع به شکل عام، اثبات یا نفی می کند وسپس در همان سوره یاسوره ای دیگر، مواردی از آن عموم خارج می شود و برای آن موارد حکم دیگری اثبات می گردد. برای مثال، در یک آیه می خوانیم: « مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید » (1) و در آیه ی دیگر می فرماید: « حرام شده است بر شما، مادران تان و دختران تان و خواهران و عمه ها و خاله ها و …. ». (2) چنان که روشن است، ابتدا به شکل عام در مورد ازداوج سخن می گوید، و در سوره ای دیگر، اصنافی از زنان را غیرقابل ازدواج معرفی می فرماید. موارد « عام و خاص » در کتاب خدا بسیار زیاد و فراوان است؛ اما پژوهش درباره ی این آیات، کار اهل تخصص است. به طور کلی اظهار نظر درباره ی مسایل دینی و به دست آوردن نظر خداوند، کار هر کسی نیست و مانند تمام رشته ها، تخصص می طلبد.

نسبت به احادیث، کار اندکی پیچیده تر می شود؛ چون یک پیش نیاز دیگر نیز وجود دارد و آن این که ابتدا باید سند حدیثی که مورد استناد قرار می گیرد، بررسی شود. این کار هم نیاز به دانش مرتبط دارد و باید علم « رجال » و علم « درایه » مورد توجه قرار گیرد.

در نتیجه هرگز نمی توان استناد به کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم علیه وآله السلام و حضرات ائمه ی اطهار علیهم السلام را بدون دانش تخصصی، کاری منطقی و روش مند دانست.

پس از این مقدمه، به بحث در مورد کامنتی که به آن اشاره شد، می پردازیم. در این کامنت، با استناد به احادیثی که در تالیفات علمای شیعه وجود دارد، عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه را امری مذموم، مورد نهی، ساخته و پرداخته ی غالیان و منحرفان و در جهت مطامع برخی از علمای شیعه، دانسته است. نویسنده ی کامنت که نام « حق طلب » را برای خویش انتخاب کرده، چنین می نویسد:

نمیدانم چرا شما غالیان این قدر از آشکار شدن غلوی که در مذهب اهل تشییع کرده اید می ترسید تا خرافات شما آشکار شود و عوامی را که گرد خویش جمع نموده اید از دور تان پراگنده شوند… میدانم خودتان خوب می دانید که نوحه کشی و اعمال خرافی که تحت عنوان عزاداری حسینی انجام می دهید هیچ اساس و بنیادی در اسلام ندارد و این اعمال در تمام مذاهب اسلامی مذمت شده است حتی علمای بزرگ اهل تشییع نتوانسته اند چشم روی این خرافات پرستی ببندند وبرای تنویر افکار شیعیان بارها آن را محکوم نموده و بدعت خوانده اند. اما اگر شما ملاهایی که نمی توان شما را شیعه گفت با آشکار شدن این حقایق بنیاد قدرت خویش را ویران می بینید و با راه اندازی چنین خرافه ها تنور سیاست خویش را گرم کرده اید. به راستی همانطور که خودتان گفته اید برانگیختن احساسات مردم با قمه زنی و سینه کوبی و زنجیر زنی همین اعمال است که پایه های حکومت شما ملاهای غالی را بر مردمی که از احساسات شان سو استفاده می کنید مستحکم می کند. غالیان همان کاری را با تشییع کرده اید که پولس مسیحی با مسیحیت کرد…. بگذارید تا حقیقت آشکار شود و شیعیان بدانند که شما غالیان چقدر تشییع را به انحراف کشانیده اید. اینک شماری از این نظریات را ذکر می کنم امید که مانند پیام قبلی حذف نکنید و برای آن پاسخ مقنع داشته باشید.

این درحالی است که نویسنده ی کامنت، هیچ یک ازنکاتی که درمقدمه ی این پست بیان کردیم را مدنظر قرارنداده است؛ نه بحث سند احادیث مورد استنادش رامطرح کرده و نه به بررسی و پژوهش در سایر روایات موضوع عزاداری بر سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام، نشسته است.

اگر عزاداری به عنوان موضوعی برای تحقیق نگریسته شود، باید تمام روایات و احادیثی که در این زمینه وجود دارد، مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد و مراحل علمی به شکل روش مند، طی گردد، تا یک تحقیق منطقی و صحیح، ارائه شود.

کاملا هویداست که چنین نوشته هایی ویژگی های برجسته ای دارند؛ غیر منطبق بر روش علمی بررسی احادیث است، از روی عناد و دشمنی نوشته می شوند، هدف آنها از بین بردن مهم ترین عقاید شیعه است.

ادامه ی پاسخ به این کامنت را در پست بعد، پی خواهم گرفت؛ اما به شکل مختصر باید گفت: آری! در برخی روایات اشکالی از برخورد با مصایب، مورد نهی قرار گرفته است، اما وقتی نوبت به عزاداری برای سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام می رسد، قضیه تفاوت می کند؛ روایات و احادیث در مورد عزاداری که از رسول اکرم و ائمه ی اهل بیت علیهم السلام، به دست مان رسیده، بی اغراق، بسیار انبوه و فراوان است. براساس آنچه در مقدمه عرضه گردید، باید تمام این مطالب در کنار هم قرار گیرد و نتیجه به دست آید. روشی جز این شیوه، نشان از عدم دانش یا غرض ورزی دارد.

برای حفظ روش این وبلاگ در کوتاه نویسی، در پست آتی، بررسی شبهات وهابیت در مورد عزاداری برای مولا اباعبدالله الحسین صلوات الله و سلامه علیه را ادامه خواهیم داد تا معلوم شود آیا عزاداری – چنان که ادعا شده است – جعلی و ساخته ی غالیان است، یا – بر خلاف ادعای وهابیون – مورد دستور رسول الله و حضرات ائمه علیهم السلام و منطبق بر آموزه های دینی و شرعی است.

—————————————————————————————-

پی نوشت ها:

1- سوره نور، آیه 32

2- سوره نساء، آیه 23

 

یک پاسخ

  1. جوابی بسیار مودبانه و ادیبانه فرموده بودید

    این دوست محترممون که اینگونه فرمودند باید دلیلی هم ذکر می کردند وگرنه سخن پراکنی بی دلیل بی ارزش است

    منتظر پست با ارزشتان هستیم

    یاحسین

  2. با عرض سلام
    با سخنان کاربری که خود را حق طلب معرفی کردند معلوم میشه اگر هزار سال دیگه هم بگذره چشم وگوش های مهر خورده باز نمیشه واینها با وجود هزارتا فناوری و پیشرفت علم دیگه هم هنوز بر نظرات پوسیده ومتحجرانه والبته مغرضانه ای که برشان خورانده اند پایبندند.
    من از این کاربری که بدنبال حق هستند میخوام تا با کمی مطالعه بیشتر ومستند تر پا به عرصه ی گفتگوی علمی بگذارند.
    چه بسیار از اهل سنت ، مسیحیان ویهودیانی وحتی بی دینانی که واقعا بدنبال حقیقت بوده اند و حقیقت را در قیام سید الشهدا واشک بر او یافتند.
    خطاب به مدیر وب پر صبر
    لطفا نظرتان را درباره ی دکتر عصام العباد (پست یکی مانده به آخرم) بگذارید.
    متشکرم

  3. سلام حیدر عزیز
    وارد شدن به چنین بحثهای تخصصی که نیازمند مطالعات پیگیر در زمینه دین و مذهب و داشتن درک صحیح و بینش مبتنی بر علوم مربوطه و همچنین تسلط بر تاریخ اسلام است برای افرادی جون بنده خیلی منطقی به نظر نمی رسد ولی به عنوان یک مخاطب عام، بارها دیده و خوانده ام زمانی که چنین بحثهایی با رعایت احترام متقابل انجام شده و استدلال های طرفین با رعایت اصول روشهای تحقیق و پژوهش علمی ارائه گردیده، غالباً نظرات شیعیان بار منطقی و عقلایی سنگین تری داشته و در مقام مقایسه تحسین ناظران بی طرف را در برابر نظرات اهل سنت برانگیخته است. البته نمی توان منکر برخی رفتار های اشتباه بعضاً غیر قابل گذشت از سوی عده ای از شیعیان شد که ندانسته زمینه تخطئه باورهای پاک شیعه را برای فرصت طلبان فراهم می آورد. ولی از سوی دیگر باعث افتخار است که در مذهب ما همیشه بزرگان و علمای شیعه ضمن تلاش برای توسعه و ترویج تشیع، هیچ گاه دست از آسیب شناسی رفتار دین داران برنداشته اند و همیشه سعی در اصلاح اشتباهات و خطاهای مردم کم اطلاع داشته اند که نمونه عالی این روش و رفتار پسندیده، در کلام مولا علی (ع) در نهج البلاغه بسیار یافت می شود، چه آنجا که خطاب به حاکمان و صاحبان قدرت، ضمن بیان آفت های حکومت روش صحیح رفتار با مردم را می آموزد و چه آنجا که مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد را با صریح ترین واژه ها مخاطب قرار داده و نسبت به دنیا پرستی و سطحی نگری هشدار می دهد. حال نکته جالب برای من در استدلال های افرادی مانند همین دوست مان این است که به آسیب شناسی علمای شیعه استدلال کرده و بدون در نظر گرفتن این نکته که» این اشکال مطرح شده در جهت بارورتر شدن هرچه با شکوه تر درخت تشیع و هرس کردن شاخ و برگ اضافی و علفهای هرز اطراف آن است و نه در جهت زیر سؤال بردن نفس مراسمی مانند عزاداری سیدالشهدا(ع)»، سعی می کنند با فریب خود و دیگران به مقصودشان برسند. و نمی دانند و شاید هم نمی توانند درک کنند که همین نقطه ای که از دید آنها نقطه ضعف شیعه است، رمز ماندگاری و پویایی این مذهب بوده و شیعیان به جای لجاجت و یکدندگی و پافشاری بی دلیل بر رفتارهایی که غلط بودنشان بر همگان روشن است و باعث لطمه به اصل دین می شود همیشه سعی در رفع کاستی ها داشته و با چشمان باز و بدون تعصب غبار خرافه را از باورهای آسمانی شان کنار زده اند.
    با پوزش دوباره از شما دوست عزیز به خاطر این درد دل های طولانی ولی لذت بخش.
    پایدار باشید

    *=====*

    سلام برادر گرامی ام، مجتبی جان
    چونان همیشه، به زیبایی سخن گفتید و گزارش واره ای از رفتار علمای اهل منطق شیعی بیان داشتید.
    دوست عزیزم
    آن چه ماحصل تلاش طولانی مدت ام – که البته وظیفه بوده و بسیار کمتر از وظیفه انجام داده ام – است، این که کسانی که وارد حیطه ی نقد شیعه و باورهای شیعی شده اند، و خود را در کسوت مصلح و در مقام پیرایش اعتقادی نشان داده اند، اولین شروط این کار را که داشتن دانش لازم در این زمینه است، دارا نبوده و نیستند.
    چنان که به درستی تصریح کردید، این ساحت، قابل دسترسی هر کسی نیست. همان گونه که شیعیان برای نقد مدعیان پیروی از سنت، از طریق متد قابل قبول آنان، وارد می شوند، باید اینان نیز چنین کنند که …
    در پست بعدی، مطلبی را که در این پست به عنوان مقدمه بیان کردم، با استناد به کامنت این کاربر، مدعای ام را اثبات خواهم کرد و روشن خواهم نمود که نگارنده ی اصلی آن – نه این کاربر که آن را از وب سایت های وهابی کپی کرده است – یا اساسا بی اطلاع از موازین علمی شیعی است، یا دانسته و از روی غرض و کینه دست به قلم برده است…
    از خواندن مطالب شما همیشه لذت می برم
    موفق باشید
    التماس دعا

  4. سلام عليكم
    از اينكه لينك سايت اولين انجمن مهدويت را در وبلاگتان قرارداديد كمال تشكر را داريم.
    متقابلا لينك شما در سايت انجمن مهدويت با نام بیایید بیشتر بدانیم قرار گرفته است

    آدرس لينك:

    http://www.mahdiyavar.com/forum/index.php?action=links;cat=6

    *=====*

    علیکم السلام و رحمة الله
    از لطف شما و پیگیری تان سپاسگزارم، من انجام وظیفه کردم و قلبا از وجود سایت ارزنده تان خوشحالم و برای تان آرزوی موفقیت بیشتر دارم.
    التماس دعا

  5. بسم رب الحسین علیه السلام

    سلام بر استاد فرزانه و دوست گرامی : حیدر عزیز

    تمامی درد اهل خلاف و وهابیت در رد عزاداری سیدالشهداء علیه السلام فقط و فقط از این باب است که با بررسی وفایع عاشورا و پبگیری ادله وقوع آن ، در انتها می رسین به عملکرد غلط معاویه و خلفای 3 گانه …

    برای همین است که غزالی صراحت دارد عزاداری نباید کرد زیرا متعرض اعمال صحابه می شویم …

    ولی با این وجود و با تمام این تشکیکاتی که مخالفان ( داخلی و خارجی ) می کنند ، منابع اهل خلاف سرشار است از مصدایق عزاداری صحابه ….

    در کتب اهل خلاف به سند حسن ( به اعتراف آلبانی ) چنین آمده است که وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رحلت کردند ، عایشه و دیگر زنان عزاداری کرد و بر صورت خود می زد ….

    احمد حنبل در مسند خود ج 6 ص 274 از قول عايشه مي گويد :

    «مات رسول الله صلى الله عليه وسلم بين سحري ونحرى وفى دولتي لم أظلم فيه أحدا فمن سفهي وحداثة سنى ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قبض وهو في حجري ثم وضعت رأسه على وسادة وقمت ألتدم مع النساء واضرب وجهي »

    آلباني ( وهابي معاصر ) در کتاب » إرواء الغليل » ج 7 ص 86 مي گويد :

    » قلت : و اسناده حسن » ( اسناد روايت حََسَن است )

    آیا عمل عایشه در نزد مریدانش حجیت ندارد ؟؟؟

    التماس دعا

    یا علی ع

    *=====*

    سلام برادر عزیزم
    کامنت مفیدی بود، استفاده کردم
    ای کاش همه مسلمانان اهل مطالعه می شدند و از پیروی کورکورانه از معاندان و مغرضان خودداری می کردند.
    متشکرم
    موفق باشید
    التماس دعا

  6. سلام
    ماشاالله
    جوابی بسیار منطقی بود که هر خواننده ی با منطقی از قبول آن نمیتواند سرپیچی کند
    متاسفانه بعضی خصومتها باعث میشود افراد منطق را کنار بگذارند و فقط از روی احساس و عاطفه نظر بدهند
    آن هم احساس و عاطفه ای که از کینه ای درونی ناشی میشود
    اما اگر فقط ذره ای منظق را به میان بیاورند میتوانند جواب همه سوالات خود را دریافت کنند
    عشقتان به این ماه روز افزون
    ان شا الله آگاهی های ما روز به روز نسبت به این خاندان بالاتر برود
    التماس دعا
    یا علی

    *=====*

    سلام خواهر بزرگوارم
    انصافا در مورد روحیه ی چنین کامنت گذارانی به درستی قضاوت کردید. آنچه بیان کردید را بارها و بارها در مناظرات مختلف با اینان تجربه کرده ام. متاسفانه بدون آن که اهل مطالعه باشند، مطلبی را از یک وب سایت وهابی، کپی می کنند و با چاشنی بی ادبی و توهین فراوان که خود به آن می افزایند، در دیگر وب سایت ها منعکس می کنند و گمان می کنند که شاهکاری عرضه کرده اند و طرف را از پاسخ دادن عاجز نموده اند و مذهب تشیع را درهم کوفته اند؛
    اما نمی دانند که تشیع اصالت اسلام است و بر براهین منطقی از کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، استوار؛
    نمی دانند که تشیع، مذهب منطق است نه اندیشه خشونت؛
    نمی دانند که تشیع، خاستگاه بزرگ ترین دانایان متعبد است، نه پرورش گاه کسانی که راه برخورد با مخالف را در توهین و تحقیر یافته و مخالف را با فتوای قتل حذف می کند؛
    نمی دانند که تشیع، دارای اسلوب علمی برای نتیجه گیری است، نه مذهبی که اساس و بنیان اش بر ظاهر گرایی مفرط قرار گرفته باشد و موهون ترین عقاید را نسبت به خدا و رسول و اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین، ترویج نماید؛
    اینان خیال کرده اند به دست آوردن حکم خدا، چونان حکم کردن به مسطح بودن زمین!! است و حتی با اقامه ی برهان و وجود استدلال، راهی برای باور حقیقت وجود نخواهد داشت!
    خیال کرده اند اگر چرخی در سایت هرزه نویسان جیره خوار زدند، به علم وافر و دانش سرشار دست یافته اند و با آن می توانند پایه های مکتبی را که آبشخورش وحی است را بلرزانند!
    به حول و قوه ی الهی، به مانند قرون گذشته، چنان تومار استدلال شان را درهم خواهیم پیچید که یا دربرابر حق خضوع کنند، یا راهی جز کشتاری که عادت شان شده، برای شان باقی نماند.
    قطعا در بسیاری از سایت ها و شبکه های ماهواره ای سرافکندگی این تفکر باطل و افراطی را در برابر شکوه حق دیده اید و مسلما در همین وبلاگ نیز ملاحظه فرموده اید که چقدر کامنت های توهین آمیزشان – که پرده از باطن کریه شان برمی گیرد – فراوان است! می آیند با هیاهوگری اشکالی بر شیعه طرح می کنند، و لاف پیروزی می زنند اما همین که پاسخ را دریافت می کنند، چنان می شود که گویی اصلا چنین کامنت گذاری در عالم وجود نداشته است، غیب می شوند!! و دیگر خبری از آنان نمی شود، اگر مردانگی در کار بود، و ذره ای ادعای شان با حقیقت مطابقت داشت، پس چرا دیگر نمی آیند و پاسخ جواب ما را نمی دهند؟
    ای کاش فطرت پاک و نهاد طاهری در بین بود، تا ندای حق را لبیک گویند به خیل فائزون و شیعیان مولا امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب سلام الله علیه بپیوندند.
    از لطف و مراحم شما متشکرم و در انتظار کامنت های بعدی تان خواهم بود
    موفق باشید
    التماس دعا.

  7. سلام بر شما همکار گرامی
    در تکمیل فرمایشات خوب شما چند نکته ای رو مطرح می کنم
    اول این که سابقه ی عزاداری بر شهدا بر می گردد به زمان صدر اسلام، در تاریخ داریم که پس از جنگ احد که غفلت سپاه اسلام موجب شکست آن شد زنان بر جنازه های همسرانشان گریستند و نیز خود پیامبر (ص) و خانم فاطمه ی زهرا(س) بر جنازه ی حمزه سیدالشهداء گریستند و برای ایشان عزاداری کردند و خانم فاطمه ی زهرا (س) هر شب جمعه بر سر قبر حضرت حمزه می رفتند .و اما در مورد واقعه ی عظیم عاشورا؛ وقوع این حادثه از زمان خود پیامبر مورد پیش بینی قرار گرفته بود و خود ایشان و خانم فاطمه ی زهرا به خاطر شهادت امام حسین گریه کردند .حضرت امیرالمومنین هم در بازگشت از جنگ صفین وقتی از کربلا می گذشتند به واقعه ی کربلا اشاره می کنند و به خاطر آن عزاداری می کنند .( اهل سنت هم حضرت علی را حداقل به خاطر یکی از صحابه ی بزرگ پیامبر قبول دارند هر چند ایشان را امام خود نمی دانند پس این مطلب هم می تواند موردتوجه ایشان قرار بگیرد. ) و غیر از این نکته احادیث فراوانی که از پیامبر (ص) در مورد امام حسین (ع) و واقعه ی عاشورا نقل شده قابل چشم پوشی و نادیده انگاشتن نیست.
    و اما نفس گریه کردن و عزاداری برای هر شهیدی به طور مطلق نه تنها هیچ زیانی را به دنبال ندارد بلکه منافع فردی و اجتماعی زیادی هم به دنبال دارد مثلا عزاداری از نظر فردی و روان شناسی موجب سبکبالی انسان شده و غم ها و غصه های او را تسکین می دهد و از نظر اجتماعی هم عزاداری کردن موجب زنده ماندن یاد و نام شهدا و استمرار طریق آنها می شود و این مورد در مورد تشیع و واقعه ی کربلا نشانه ای است برای پویایی این مذهب . و خواهش من از فردی که این کامنت رو در وبلاگ شما گذاشتند این است که کلی گویی نکنند و بگویند تا به حال کدام عالم شیعی عزاداری بر امام حسین (ع) را نفی کردند و منظور ایشان از غلو در مذهب تشیع چیست؟.
    و تنها ستمگران و ظالمان و فاسدان خواستار کمرنگ شدن نور واقعه ی کربلا هستند
    والله متمُّ نوره ولو کره الکافرون…
    در ضمن به خاطر این مطلب خوبتان از شما ممنونم
    التماس دعا
    خداحافظ.

    *=====*


    سلام همراه گرامی و بزرگوار
    آنچه در بخش نخست از پاسخ به کامنت این کاربر وهابی نوشته شد، بیشتر به عنوان مقدمه ای برای شناخت روش شیعه در مواجهه با آیات و روایات بود؛ و این مطلبی است که مع الاسف در اکثریت موارد ایراد شبهه علیه تشیع، به هیچ روی رعایت نمی گردد.
    انشاءالله در بخش بعدی، به بیان بیشتر در ارتباط با موضوع خاص بحث، پرداخته خواهد شد و مطمئنا از مطالب بسیار مفیدی که یادآوری کردید، استفاده خواهد شد.
    از شما که همواره با کامنت های خوب تان، همراهی می کنید، بسیار سپاسگزارم و چون همیشه در انتظار نظرات ارزشمندتان خواهم بود.
    موفق باشید
    التماس دعا

  8. بسمه تعالی شانه
    سلام علیکم
    عزاداریهایتان مقبول درگاه حق متعال باد .
    با تشکر از زحمات شما . امید که در تعظیم هر چه بیشتر شعائر امام حسین علیه الصلاة والسلام به عنایت آن حضرت بیش از پیش موفق باشیم .
    تاسف اینجاست که شبهاتی که ذکر خواهید کرد اگرچه شبهات » وهابیون » است ، اما برخی شیعه نمایان نیز از آن جهال این شبهات را گرفته و مدام تکرار می کنند . تا آنجا که مع الاسف در نشریات حوزوی نیز این شبهات ضد شیعی مکرر به چشم می خورد !
    التماس دعا .

    *=====*

    سلام برادر عزیز
    عزاداری هایتان مقبول درگاه قدوسی حضرت مولی الکونین اباعبدالله الحسین سلام الله علیه و روحی فداه باد
    کاملا درست فرموید؛ در مقوله ی عزاداری، هم ایراد شبهه از سوی وهابیت با تمام عناد و بغض شان نسبت به تشیع دیده می شود و هم هجوم ناشی از جهل و بی دانشی برخی مدعیان تشیع. گرچه سنخ دوم بیشتر آزار دهنده است، اما چون زمینه ی مشترک وجود دارد، می توان امید داشت که این حملات برخاسته از جهالت، با دقت در استدلال های علمی و منطقی، به حمایت بدل گردد، و خود شاهد مواردی از این دست بوده ام.
    در ارتباط با وهابیون ماجرا متفاوت است. وقتی اساس و بنیاد یک مذهب، بر نفی مذاهب دیگر قرار گرفت و یک اندیشه، هویت خود را در رد اندیشه ی دیگر تعریف نمود، کار بسیار دشوار می گردد. به قول ضرب المثل معروف کسی که خود را به خواب زده، نمی توان از خواب بیدار کرد و این دقیقا وضع ما در قبال این گروه عنود و لجوج است.
    خیال می کنند که از منابع شیعی، دلیلی بر رد عزاداری یافته اند، در حالی که آنچه به دست آورده اند، چیزی جز عناد و دشمنی بیشتر نیست و آن چه به آن دست نیافته اند و یا نخواسته اند که دست یابند، بسی بیشتر و آشکارتر از قسمت نخست است.
    امیدوارم همراهی شما را در بخش بعدی این موضوع هم شاهد باشم و از نظرتان بهره مند گردم.
    از لطف و عنایت تان سپاسگزارم
    موفق باشید
    التماس دعا

  9. سلام علیکم مطلب جالبی بود ولی در این دوره زمانی که ماهستیم وضعیت خیلی خراب جایی که عده ای با عنوان شیعه می آیند معاند عزاداری می شوند هر روز به موارد مختلف شبهه وارد می کنند دیگه چه توقعی از وهابییان کوردل و دشمان شیعه داشته باشیم
    ولی نکته ای برای خود من خیلی جالب این آقایون به هر چی گیر بدهند وبخواهند شبهه وارد کنند با کمال تعجب می بینند جواب بر عکس دارد برای مثال دو مورد عرض می کنم
    1-در سالهای اخیر آمدن به وجود مقدس حضرت رقیه سلام الله در کربلا و این که این بانو بزرگوار وجود نداشتن گیر دادن ولی از وقتی این شبهه دروغ را رواج دادن ما در سالهای اخیر شاهدیم که عزداری وتوسل مردم به ایام شهادت این بانو بزرگوار بیشتر شده
    2-حدیث شریف کسا که از بعد از شبهات بی اساسی بر این حدیث شریف وارد شد دیدم توجه شیعیان به این حدیث نورانی بیشتر شد وقرائت آن در مراسمهای مختلف بیشتر انجام می شود
    و موارد دیگه که شما خودتان بهتر می دانید
    این جا به شعر معرف می رسیم که می گوید
    دشمنت خواست خاموش کند نور تورا
    آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست

    در ضمن با مطلبی با :نماز خواندن عمر و عثمان به روز می باشم

    *=====*

    سلام علیکم برادر گرامی و عزیزم
    به نکته ای واقعی اشاره کردید؛ هر چه از سوی منکران بر نفی عقاید پای فشاری شود، مردم به دلیل باوری که در جان شان ریشه دارد، پای بندی بیشتری نشان می دهند و این یک دلیل عمده دارد؛ علمای آگاه و اهل تحقیق
    وجود این گونه انکارها، باعث می شود که تحقیقات مستند بیشتر و مستقلی انجام پذیرد و درستی عقاید با محک منطق و مستندات قوی، اثبات گردد. چنین رفتارهای سنجیده و شایسته ای است که شیعیان را در طول قرن ها محکوم بودن و تحت سیطره ی حکومت های ظالم قرار داشتن، زنده نگه داشته و آنان را نسبت به اعتقادشان استوارتر نموده است.
    به قول امام معصوم علیه السلام: لازال یوید هذا الدین بالرجل الفاجر؛ یا بنا به شعر فارسی: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
    در این مورد کلی، تفاوتی میان انکار حدیث شریف کسا یا رد برخی از انحاء عزاداری و … نیست؛ یکی انکار می کند یا ممانعت به عمل می آورد، مردم پایمردی نشان می دهند و محققان آزاده دلایل علمی آن را عرضه می کنند و نتیجه چیزی نخواهد بود جز رشد و بالندگی مذهب تشیع، انشاءالله.
    از کامنت و لطف تان سپاسگزارم
    موفق باشید
    التماس دعا

  10. بسمه تعالی شانه
    سلام علیکم
    همانگونه که فرموده اید ، با شیعیان یا شیعه نمایان زمینه مشترک وجود دارد . اما متاسفانه در مواردی بسیار ، همان جهلی که فرموده اید موجب می شود حتی با وجود این زمینه مشترک نیز راه به جایی برده نشود . گرچه اگر اشخاص حق پذیر باشند ، احتمال هدایت و پس از آن حمایت ، در آنان به مراتب بیشتر از وهابیون است ، اما مشکل در این است که حق ناپذیران آنان گرچه کم هم باشند ، با کمک دستگاه های منحرف و دشمن شعائر حسینی و برخی مدعیان تشیع و منتحلین مرجعیت ، خطرشان به مراتب از وهابیون بر ضعفاء مومنین بیشتر خواهد بود .
    امید که به عنایت حضرت سیدالشهداء – روحی و ارواح العالمین له الفداء – در ترویج و دفاع از شعائر عزای ایشان ، و مبارزه هر چه بیشتر و بهتر با لبیک گویان به ندای آن ملعون که گفت : » واجعلوا شغلکم بتشکیک الناس فیهم » موید و موفق به تاییدات و توفیقات الهی باشیم .
    التماس دعا .

    *=====*

    سلام برادر عزیزم
    جدا» از خواندن مطالب تان که نشان از دغدغه ی فراوان تان دارد، غرق در لذت شدم، خداوند به شما خیر کثیر عنایت فرماید.
    دوست بزرگوار
    امروز به وضوح می توان با معیار قرار دادن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، حق و باطل را آشکارا ملاحظه نمود. مع الاسف با وجود تاکید روایات فراوان و فتاوی مراجع معظم تقلید از گذشته تا کنون، مخالف خوانی ها کم نیست. گرچه امید فراوان هست که بسیاری از این طیف فکری، پس از درک ادله و روایات، به راه بازگردند، اما متاسفانه به خاطر عوامل پیدا و پنهان – که شاید ذکر آن به مصلحت نباشد – تغییر و تحولی مشاهده نمی شود.
    هرگز از یاد نخواهیم برد که در سال 1385 مجمع تقریب در کنفرانس دوحه قطر، چه فضاحتی به بار آورد؛ هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که شیخ واعظ زاده خراسانی در مصاحبه اش با یکی از مجلات سازمان تبلیغات، به تجلیل از بنی امیه لعنهم الله پرداخت؛ ابدا از خاطره مان محو نخواهد شد که برخی به اصطلاح علما! با شعایر مربوط به عزاداری سیدالشهدا حضرت اباعبدالله روحی فداه و سلام الله علیه، همچون علمات و… به مخالفت برخاستند؛ هیچگاه از ذهن مان نخواهد رفت که بلند گریستن در عزای پاک ترین اولاد آدم سلام الله علیهم اجمعین را نهی کردند…
    برادرم
    استوار ماندن و ثابت قدم بودن در راه حضرات ائمه ی معصومین سلام الله علیهم اجمعین، گرچه دشوار گردیده اما کسانی که روح شان را از معارف سیراب کرده اند و چشم به هدایت مراجع مستقل و اهل ولایت دوخته اند، هرگز در تند باد انحرافات ابلیسی، نخواهند لرزید و ذره ای در درستی راهی که پیش گرفته اند، تردید نخواهند کرد.
    تنها نگرانی، ایجاد تردید در توده و عوام شیعه است که به خاطر عدم معلومات لازم و عدم دسترسی به منابع معرفتی، دچار لغزش شوند، و دشمنانی که در انتظار رخنه اند و این مخالف خوانی ها، بهانه به دست الذین فی قلوبهم مرض می دهد.
    خداوند به همه ما توفیق تعظیم شعایر و کمال بیشتر در عاشقی و محبت به اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید و مودت به حضرات ائمه علیهم السلام را به میراث در نسل های آینده باقی بدارد و بغض و کینه را در ما و نسل های آینده ی شیعه، نسبت به ظالمان به حق اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، مضاعف فرماید.
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک
    یا علی مدد
    موفق باشید
    التماس دعا

  11. سلام؛
    متشکر از مطلب روشنگرانه ی شما دوست عزیز.
    پیروز باشید.

    *=====*

    سلام برادر عزیز و دوست قدیمی و بزرگوار
    از لطف و عنایت همواره شما سپاسگزارم
    موفق باشیــد
    التماس دعا.

  12. سلام بزرگوار پاسخ جامع و کاملی داشتید.خدا خیرتان دهد
    اما روی سخن من به کسانی که فقط از روی احساسات حرف می زنند و سند و مدرکی ارائه نمی دهند اینه که آیا اگه تمام خانواده شما از پدر و مادر و خواهر و برادر و …. در یک سانحه از بین بروند(خدایی نکرده) شما ایستاده و تماشا می کنید و از اینکه به دیار باقی شتافته و نزد پروردگار خویش بازگشته اند خوشحال می شوید و لبخند می زنید…
    این قیاسی که بنده کردم زبانم لال زبانم لال باشد فقط برای این است که برخی مثل حق طلب بی فکر به تعمیم شبهات نپردازند…
    « لا یقاس و بآل محمد احد» زیرا که اجازه قیاس با اهل بیت پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله وسلم را نداریم.
    من از جانب خود می گویم، امام حسین علیه السلام و اهل بیت مظلومشان و هم چنین چهارده معصوم علیهم السلام عزیزترین اشخاص عالم برای من هستند(یقین دارم بقیه شیعیان هم همینطورند) و من از ناراحتی ایشان ناراحت خواهم شد زیرا که این از ویژگی های محبت است که اگر به شخصی علاقه داشتی از اینکه چیزی او را آزار دهد آزار می بینی حال چه برسد به اینکه اینگونه به این خاندان پاک و مطهر ظلم روا داشته شود، از کودک شش ماه ای که در آغوش پدر جان می دهد تا جسارتی که به بدن مطهر این بزرگواران می شود…
    این را بگویم که آری من تا ابد بر این مصیبت گریه خواهم کرد و بر سر وسینه می زنم تا همه بدانند چه بر سر عزیزترین انسان های آفرینش آورده شد و همه بدانند که امام حسین علیه السلام جان و روح شیعیانند …
    اگر امروز شبهه بر گریه بر مظلوم می اندازند فردا شبهه بر ظلم ظالم خواهند انداخت …

    *=====*

    سلام بر شما برادر عزیز و بزرگوار
    کامنت بسیار دلنشینی بود، خدا خیرتان بدهد.
    استدلال شما به فطرت بشری در داغدار شدن به خاطر از دست دادن عزیزان، نکته ی قابل توجهی بود برای تمام کسانی که با پشت کردن به فطرت آدمی، در برابر احساسات پاک انسان، مخالفت می کنند.
    مسلما یکی از نشانه های شیعه – همان طور که در روایات اهل بیت علیهم السلام وارد شده – مقدم کردن پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان علیهم السلام، بر نفس مان و خانواده مان است، و این موضوعی است که در تمام دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به وضوح دیده می شود. به همین دلیل است که در ایام عزاداری، شیعیان سرازپا نمی شناسند و با وجود گذشت قرن ها از شهادت سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین روحی فداه و سلام الله علیه، عاشقانه می گریند و بر سر و سینه می زنند.
    به راستی کسی که طبیعت انسانی خود را از بین برده و خویش را تسلیم وسوسه های ابلیسی وهابیون کرده است، چگونه می توان از او انتظار داشت معنی داغدار شدن و عاشق شدن را درک کند.
    خداوند این باورها و عقاید را برای ما حفظ کند و آنها را کمال بخشد و به میراث در نسل و ذریه ی ما نیز قرار دهد که خیر دنیا و آخرت جز این نیست.
    موفق باشید دوست عزیزم
    التماس دعا

  13. سلام استادعزيز اميدوارم هميشه در راه اثبات حق موفق باشى من هميشه از سايت شمابازديد و مطالبتان را ميخوانم سوالى از شما استاد ارجمند دارم
    آيااين فرقه باطل وهابيت با فرقه اهل سنت فرقى هم دارند؟ وآياهمين اهل سنت كه باشهادت شيعيان خوشحال ميشوند دينشان دين درستى است ممنون ميشوم اشاره مختصرى بكنيد
    ياعلى›

    *=====*

    سلام برادر بزرگوار
    وهابیت، فرقه ی نوظهوری است که خود را اهل سنت می داند؛ گرچه بسیاری از بزرگان علمای اهل سنت، از زمان ظهور وهابیت، صریحا مخالفت خود را با ابن تیمیّه ( موسس وهابیت ) اعلام کرده اند و تالیفات زیادی در رد وی به نگارش درآورده اند. از طرف دیگر، وهابیون هیچ کدام از مذاهب اسلامی را قبول ندارند و تنها خود را بر حق می دانند.
    وهابیت به طور خلاصه، فرقه ای است که به شدت و به صورت افراطی ظاهرگرا هستند و علمای شان آشکارا شیعیان را به دلیل توسل و زیارت و… مشرک اعلام نموده و حکم قتل و کشتار شیعیان را صادر می کنند. همینطور فتوای تخریب حرم مطهر اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم از جانب علمای همین فرقه صدور یافته است.
    پس از ابن تیمیّه تا زمان محمد بن عبدالوهاب، ردهای فراوانی توسط علمای اسلام درباره ی تفکرات ابن تیمیّه انجام شد. با ظهور محمد بن عبدالوهاب و قدرت یافتن وی، حکومت حجاز به دست این تفکر افتاد و با پشتوانه ی این حکومت، تخریب حرم مطهر ائمه ی مدفون در بقیع علیهم السلام انجام شد و سپس به نجف و کربلا حمله کردند و ضمن جسارت فراوان به حرم سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام، عده ی زیادی از مردم را کشتند و ….
    مطالب در مورد وهابیون و تفکرات آنان بسیار زیاد است و در همین وبلاگ می توانید پست های مرتبط را در بخش نگاهی به وهابیت ملاحظه فرمائید.
    سعی شد که به اختصار مهم ترین اطلاعات مربوط به وهابیت بازگو شود؛ اگر پس از ملاحظه ی پست های مرتبط در این وبلاگ، باز هم سوالی برای تان باقی ماند، با افتخار در خدمت گزاری حاضر هستم.
    از لطفی که نسبت به «بیایید بیشتر بدانیم» اظهار فرمودید، سپاسگزارم و ملتمسانه از حضورتان استدعای دعای خیر دارم.
    موفق باشید
    التماس دعا

  14. بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیک یا ابا عبدالله
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی

    سلام بزرگوار
    عزاداریاتون قبول درگاه الهی باشه
    ممنون از پستی که گذاشتید، موضوع خوبی ست
    اجرتون با سیدالشهداء و حضرت ولی عصر علیهماالسلام
    این جور ادما که میان شبهه وارد میکنند خودشون هم متوجه نیستند که دارند در مورد چه موضوعی صحبت می کنند و فقط میخوان شبهه وارد کنند و بگن ما حق هستیم چون :
    خلیفه مون کسی که به قول خودش در جنگها مثل بز کوهی فرار می کرده !!!!
    و ……..
    ممنون از اینکه به وبم سر زدید
    التماس دعا
    اللهم عجل لولیک الفرج

    *=====*

    سلام گرامی
    کامنت ارزشمند و حاوی اطلاعات مفیدی بود، سپاسگزارم.
    ای کاش کسانی که مدعی پیروی از سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هستند، نسبت به کسانی که به عنوان خلیفه پذیرفته اند، کمی مطالعه می کردند تا براساس منابع مذهب خودشان، حقایق بسیاری برای شان آشکار گردد.
    برای تان آرزوی موفقیت دارم و همواره در انتظار همراهی و نظرات مفیدتان هستم.
    یاعلی مدد
    التماس دعا

  15. بسمه تعالی شانه
    سلام علیکم برادر عزیز
    از اینکه مجددا مزاحم می شوم عذرخواهی می کنم .
    در پاسخ عزیزی علت بیشتر شدن اقامه کنندگان شعائر را پس از منعها و مخالفتها و عداوتها ، وجود علمای آگاه دانستید . ضمن تایید کامل این سخن ، نباید نقش عوام را نیز فراموش کرد . محبین سیدالشهدا صلوات الله علیه در امتحانات متعدد نشان داده اند که هر بار شعیره ای مورد هجوم و تشکیک و مخالفت واقع شده ، باید به آن التزام بیشتری داشت تا التزام هر چه بیشتر مانع از نسیانش در هجوم تندبادهای عداوت و مخالفت گردد . بی شک نقش علمای آگاه نیز در این زمینه بسیار بسیار قابل توجه است ؛ چنانچه پس از سخنرانی حضرت آیت الله وحید ضد آن جاهلی که علیه صرخه سخن گفته بود ، دیدیم و دیدند که چگونه بسیاری که به دلیل بی خبری و تبلیغات غول های رسانه ای می پندارند تنها این اشخاص در کسوت مرجعیت هستند ، از تقلید نامبرده عدول کردند .
    در هر حال آنچه مسلم است این است که این ازدیاد و کثرت روز افزون شعائر حسینی با وجود تمامی این مخالفتها و دشمنی ها و برخی اعمال دیگر ! ، تحقق همان وعده آموزگاران وحی است که فرموده اند :

    لیجتهدن ائمة الکفر و اشیاع الضلالة فی محوه و تطمیسه فلا یزداد اثره الا ظهورا و امره الا علوا .

    *=====*

    علیکم السلام برادر گرامی ام
    بی تردید آنچه از دانش دینی و باورهای اعتقادی در میان مردم وجود دارد، یا به شکل مستقیم تحت تاثیر تعلیمات دانایان و علما به دست آمده است؛ یا به صورت میراث از خانواده های متدینی که توسط علمای گذشته رضوان الله علیهم تربیت شده بودند، به دست امروزیان رسیده است.
    بنابراین تنها عامل در وجود باورهای اصیل و عقاید صحیح، تربیت علماست؛ یا به صورت مستقیم و در زمان حاضر یا به شکل غیر مستقیم و از زمان پیشین. مطمئنا شیعیان تمام اعتقاد خویش را مرهون و مدیون تعالیم علمای شیعه هستند. نقش توده ی مردم را باید در جانب داری و حمایت و طرفداری از علما و اجتماع شان حول محور حق و حقیقت جست و جو کرد.
    این جاست که تفاوت میان باورهای بی ریشه، با عقاید برخاسته از تحقیق و منطق شیعی که به وسیله ی عالمان شریعت به مردم منتقل می گردد، آشکار می شود.
    باز هم از شور و انگیزه ی تحسین برانگیزتان، سپاسگزارم
    موفق باشید
    التماس دعا

  16. بسمه تعالی شانه
    دوست و برادر ارجمند ، سلام علیکم
    فرمایش شما درباره تربیت صحیح علما و اخذ باورهای صحیح مردم از ایشان کاملا صحیح است . اما عرض حقیر این است که در حفظ باورها و شعائر ، غیر از علمای آگاه عوام نیز نقش بسزایی دارند . بی تردید اگر آن علما نبودند این عوام نیز چنین نمی شدند و خبری از این تمسک و التزام هم نمی بود . اما این منافاتی با نقش عوام ندارد .
    امیدوارم محبت فرموده و ادامه مطالب را هر چه سریعتر تقدیم حقیقت جویان کنید .
    خدا شما را در راه دفاع از سیدالشهداء صلوات الله علیه موفق و پیروز بدارد .

    *=====*

    علیکم السلام و رحمةالله و برکاته
    برادر عزیزم
    غرض از یادآوری نقش اصلی علما، نادیده گرفتن نقش عامه مردم نبوده و نیست؛ بلکه اساسا قیاس این دو صنف به نظر صحیح نمی آید؛ چون یکی در مقام نظریه پردازی است و دیگری در مقام پیروی. بیان تفاوت رتبه ی مقلِّد و مقلَّد، به معنی انکار نقش یکی یا نادیده گرفتن یا … نیست.
    مسلما تمام فضیلت عوام، تبعیت از نظر علمای دین است و این فضیلتی است که جای تحسین فراوان دارد و از این جهت حق بزرگی بر ذمه ی جامعه ی شیعی ایجاد می شود.
    خداوند عالمان دین را موفق به بیان معارف حقه، و توده ی شیعیان را موفق به دنباله روی خالصانه از ایشان بفرماید، آمین رب العالمین.
    به روی چشم، دنباله ی مطلب پاسخ به شبهه ی وهابیون، در حال آماده شدن است، اما به دلیل طولانی بودن شبهه و تنوع موضوع، شاید بیش از دو قسمت بشود.
    در هر صورت امیدوارم بنده را از دعای خیر برای توفیق خدمت گزاری عزاداران سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه و روحی فداه، فراموش نفرمائید.
    موفق باشید
    یا علــی مدد.

  17. بسم الله الرّحمن الرّحیم

    المستغاث بک یا صاحب الزمان علیه السّلام

    سلام علیکم

    عزادرایهای شما هم مورد قبول حق تعالی، سپاس از تشریف فرماییتان به وبلاگ راه وصال.

    از پست بسیار خوبتان تشکر می کنم.

    خرافات دانست این عزاداریها ادعایی باطل است که از روی جهل و عناد با طریق اهل بیت علیهم السّلام عنوان می شود

    شعائر حسینی جزء عمیق ترین و مفیدترین شعائر دینی ماست، در همین سوگواریهاست که شیعه اعلام موجودیت و زنده بودن می کند، پس به وضوح می توان مخالفت و ترس این وهابیون نجست را درک کرد.

    چرا که آنها به خوبی می دانند شیعیان با شرکت در این عزاداریها محبت امام حسین علیه السّلام در لهایشان زیاد می شود و از دشمنان او، یعنی يزيد و يزيديان، عميقاً نفرت پيدا مي کنند. و بر اين اساس است که، عزاداري امام حسين(عليه السلام)، در عمل، به تولّي و تبرّي مي انجامد، و فرصتي مي شود تا عزاداران در خطاب به مقتداي خود، اعلام کنند: «انّي سلمٌ لِمن سالمکم و حربٌ لِمن حاربکم و ولي لِمن والاکم و عدوٌّ لِمن عاداکم.

    و همین ترس است که حکومتها و فرهنگهای یزیدی را به مخالفت با عزاداری به بهانه های مختلف وا می دارد، و سعی در از بین بردن یاد امام حسین علیه السّلام و خاموش کردن آتش محب دوستداران حسین علیه السّلام دارند اما غافل از اینند که این حرارتی است که خدا در دلهای مومنان قرار داده و هرگز خاموش نمی شود

    رسول خدا(صلي الله عليه وآله و سلم)فرمودند: «إن لقتل الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لاتبرد ابداً»
    براي شهادت امام حسين عليه السلام در دل‌هاي مؤمنان حرارتي است که هرگز سرد و خاموش نمي شود.

    التماس دعا

    یا علی علیه السّلام

    اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان علیه السّلام

    *=====*

    سلام بزرگوار
    نظر کاملا درستی بیان کردید و به خوبی ریشه ی مخالفت ها را معرفی نمودید.
    توجه به این که دستگاه خلافت یزید چگونه قدرت یافت، یکی از نگران کننده ترین عوامل در عزاداری هاست. پیروان سقیفه می دانند که اگر مردم دنیا پی به ریشه ی ظلم به اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ببرند، هرگز دنباله رو مذهب خودساخته ی آنان نخواهند شد.
    از همراهی های تان سپاسگزارم
    موفق باشید
    التماس دعا

  18. با سلام

    پست جالب و زیبایی یود…

    قسمتی از دعای ندبه:

    لَيْتَ شِعْرى أَيْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوى، بَلْ أَىُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرى، أَبِرَضْوى أَوْ غَيْرِها أَمْ ذى طُوى؛ عَزيزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، وَلا أَسْمَعُ لَكَ حَسيساً وَلا نَجْوى، عَزيزٌ عَلَىَّ أَنْ تُحيطَ بِكَ دُونَىِ الْبَلْوى…

    كاش مى دانستم كجا دلها به ظهور تو قرار و آرام خواهد يافت؟ به كدام سرزمين اقامت دارى؟ به زمين رضوان يا غير آن؛ يا به ديار ذوطوى متمكن گرديده­اى؟بسيار سخت است بر من كه خلق را همه ببينم و ترا نبينم و هيچ از تو صدايى حتى آهسته هم بگوش من نرسد.بسيار سخت است بر من بواسطه فراق تو؛ و اينکه تو به تنهايي گرفتار باشي…

    در پناه حق
    موفق باشید.

    *=====*

    سلام برادر گرامی ام
    گزیده ی دعای ندبه، راهنمای دل شد به سوی کعبه ی امید و باطن آفرینش، خدای تان جزای خیر عنایت فرماید.
    موفق باشید
    التماس دعا

  19. سلام و وقتتون بخیر
    عزاداری هاتون مقبول حق
    ببخشید که به خاطر مشکلات جسمی اینروزا نمیتونم بیام نت
    از جواب کامل و منطقی که دادید نهایت تشکر را دارم و امیدوارم همواره در پناه خداوندگار بزرگ سربلند باشید

    *=====*

    سلام بزرگوار
    عزاداری شما نیز مقبول درگاه قدوسی حضرت سیدالشهدا امام اباعبدالله الحسین سلام الله علیه و روحی فداه، باد.
    از شما به خاطر الطاف تان سپاسگزارم و از صمیم قلب سلامتی عاجل برای تان آرزومندم.
    سلامت باشید و کامروا
    موفق باشید
    التماس دعا

  20. روزی که الفبای «انــــا الــــعــبــد» نوشتیم
    گـفـتیم که ما نــوکر آقــــای بــهشــــتــیم
    یک پیرهن مشکی و یک بیرق روضه
    بانی شد و ما بنــده ی ابــلیس نگشــتیم

    یا علی

  21. و سلام نام خداست …

    فضیلت خواندن و قرائت قرآن

    از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمود: قرآن، طعام و مهمانی خدای تعالی است، پس از مهمانی او یاد بگیرید به هر مقدار که می توانید.

    به درستی که این قرآن، ریسمان خدا است و آن، نورِ آشکار و شفا بخشِ سودمند است. حافظ و نگهبانِ کسی است که به آن تمسک کند. هرکه از آن پیروی کند، وی را نجات می دهد و منحرف نمی شود، کج نمی شود تا راست گردد و شگفتی های آن به سر نمی آید و تمام نمی شود و هرچه از آن بهره یابی، کهنه نمی گردد. پس آن را بخوانید که خدا به خواندن هر حرف، ده نیکی به شما پاداش می دهد.

    به روزم به ختم قرآن 2

    التماس دعا. یاعلی.
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر …

  22. « پایگاه تخصصی امام شناسی و امامت پژوهشی »

    این پایگاه که با هدف شناخت مقام و جایگاه امام در دین راه اندازی شده، به صورت تخصصی به بحث و بررسی پیرامون موضوعات امام شناسی می پردازد.

    شما می توانید با نوشتن کلمه «امامت» به فارسی در نوار آدرس مرورگر خود و فشردن دکمه های ctrl+Enter وارد این سایت شوید.

    اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ‏
    اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ‏
    اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏

  23. سلام رندا تکیددین نویسندهٔ ساکن پاریس نوشته که تمام نیروگهای اتمی‌ در دنیا باید برسی‌ بشوند که آیا اینها خطرناک هستند یا نه‌. با این اتفاقاتی که سر مردم ژاپن آمده باید مطمئن بشویم که آیا این رآکتور روسی بوشهر که عمرش را کرده مثل هواپیماهای روسی است یا نه‌. هواپیماهای روسی دوست دارند پایین بیفتند اما نیروگاه اتمی‌ بوشهر وقتی‌ منفجر بشه ما را حتما به طرف بالا خواهد برد. همهٔ دنیا ساخت نیروگاه اتمی‌ را متوقف کردند. ما تنها کشوری هستیم که صبح تا شب اورانیوم میسازیم و عجله داریم بوشهر راه بیفتد. می‌گویند نیروی اتمی‌ حق ملت ایران است والله لگد زدن هم حق الاغ است ولی‌ ممکن است صاحبش را به کشتن بدهد.

    • سلام
      مطلب تان مرتبط با موضوع وبلاگ و این پست نبود؛ اما به احترام ابراز نظرتان، تایید شد.
      امیدوارم در آینده، از نظرات مربوط به موضوعات مطرح شده، بهره مند شوم.
      اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان علیه السلام
      موفق باشید
      التماس دعا

بیان دیدگاه